maandag 17 september 2012

Recept: Nasi kip


Het is weer tijd voor een recept!

De meeste recepten die ik plaats zijn budget friendly en gemakkelijk.
Deze keer dus ook.

Ik hou ervan om nasi te eten en te maken, je kan het zo makkelijk of ingewikkeld maken als je zelf wilt.
Kijk snel verder om mijn gemakkelijke recept te lezen.



Ingredienten

150 gr. (zilvervlies) rijst
150 gr. Kipfilet
300 gr. Nasigroenten
1 etl. Oestersaus
1 etl. Ketjap manis

Marinade voor de kip:
Donkere soyasaus
Teentje knoflook
Gesnipperde sjalot
Sesam olie
Zout naar smaak

Nasikruiden/specerijen:
1/2 tl. gemalen Cayennepeper
1 tl. Knoflookpoeder
1 tl. Uipoeder
1 tl. Gemberpoeder
1 tl. Korianderpoeder
1 tl. Kerriepoeder
Zout naar smaak

Werkwijze

Kook de rijst volgens de bereidingswijze die op de verpakking staat
laat dit goed afkoelen (of gebruik rijst van 1 dag oud).
Marineer de kip met de marinade en laat dit een half uurtje in de koelkast staan
(of 1 nacht zodat dit nog lekkerder wordt)

Bak de kip gaar in de wok met wat olie op hoog vuur, voeg de nasigroenten toe en laat deze een beetje slinken. voeg dan de nasikruiden en specerijen toe en roer dit goed door.
(ik gooi de kip met marinade en al de wok in, meestal is dit goed ingetrokken)

Voeg de rijst in kleine delen toe, zodat alles goed vermengd word.
Voeg als laatste de oestersaus en ketjap manis eraan toe en zet het vuur uit terwijl je het nog goed vermengd.

En klaar is Liss!

Ik vind het zelf nog lekker om wat sambal eraan toe te voegen en dan laat ik de cayennepeper weg!


TIP: Je kan de marinade zelfs helemaal weglaten als je de kip gewoon wilt kruiden.

- Liss

1 opmerking: