dinsdag 22 december 2015

Recept: Kesio - Caramel Flan

De kerst en feestdagen komen er weer aan en dan mag een zelfgemaakt dessert niet ontbreken bij het diner of avondje samen. Ik ben dol op desserts en het recept wat ik vandaag met jullie deel is het dessert dat mijn moeder elke keer weer met kerst maakte, namelijk Kesio! Het lijkt heel erg op de Franse versie van crème caramel maar de ingrediënten verschillen, waardoor het een andere smaak en structuur heeft die ik persoonlijk lekkerder vindt.
Mijn moeder maakte altijd een grote batch Kesio voor de familie, maar ik heb ervoor gekozen om ramekins te gebruiken, omdat ik geen grote ovenschaal heb om de au-bain-marie techniek te gebruiken.


Ingrediënten:
1 blik zoete gecondenseerde melk
350 ml volle melk
3/4 cup suiker
4 eieren
2 tl. vanille extract
opt. 1 etl. rum of whiskey

Oven voorverwarmen op 200 graden
Bereidingswijze:

1.Verhit de suiker in een droge pan op middelhoog vuur totdat het donkerbruin is, schud af en toe met de pan zodat het suiker gelijkmatig smelt (zie afbeelding).*
2. Schenk voorzichtig een laagje caramel in de ramekins en laat afkoelen (zie afbeelding).
3. Klop de eieren los in een kom en voeg de gecondenseerde melk, volle melk en vanille extract eraan toe (evt. ook een scheutje whisky of rum)
4. Schenk het mengsel over in de ramekins (zie afbeelding).
5. Plaats de ramekins in een grote ovenschaal en vul de ovenschaal met kokendheet water tot aan de helft van de ramekins.
6. Plaats de ovenschaal met ramekins in de oven en bak het au-bain-marie af op 150 graden voor ongeveer 60 minuten (controleer bij 45 minuten of de Kesio volledig gestold is).
7. Haal de Kesio uit de oven en laat ze op een rek afkoelen en laat ze vervolgens extra koelen in de koelkast alvorens ze te nuttigen.


*Gesmolten suiker kan voor ernstige brandwonden zorgen, ga dus voorzichtig om met gesmolten suiker!!
Caramel niet roeren!







Eet smakelijk!
Thank you for stopping by, come again! - Liss

2 opmerkingen: