zondag 27 maart 2016

Recept: Masalakip met zoete aardappel


Oftewel een kip stoofgerecht voor bij de roti of rijst, wat jij wil!
Ik hou heel erg van smaakvolle eenpansgerechten dus hoe kan het nou zijn dat ik nog nooit mijn recept voor masalakip heb gedeeld?! Nou..nou..nou

Ik heb zo vaak roti kip besteld bij de afhaal Javaan dat wil je niet weten, maar sinds ik weet hoe makkelijk en lekker ik het zelf kan maken heb ik dat volledig af gezworen, geen afhaal roti kip meer in dit huis!

Ik had nog een Surinaams kookboek liggen in huis waar een recept in stond voor masalakip, aangezien ik niet erg tevreden was over dat recept heb ik het naar eigen hand aangepast en ik zeg je!! Het smaakt beter als de afhaal restaurant, een Surinamer zou trots op mij zijn.


Ik heb ervoor gekozen om de masala kip te maken met zoete aardappel, dit gaat namelijk erg goed samen met de kruiden die in dit recept word gebruikt, je kan natuurlijk ook vastkokende aardappelen gebruiken.


Voor een aantal ingrediënten zal je naar de toko moeten, ik zal deze ingrediënten met een (*) aanduiden.




Madame jeanette, pimentkorrels en salamblaadjes
Ingrediënten:
1kg kippenpoten
2 zoete aardappelen
2 maggi bouillonblokjes of
2 tl. chickenpowder *
1 ui
200 gr. sperziebonen
1 madame jeanette peper
4 teentjes knoflook
4 etl. masala
1 etl. korianderpoeder
zout naar smaak
2 salam blaadjes *
10 gram verse laos * of 1 etl. poeder
5 pimentkorrels *
1 takje verse sereh * of 1 etl. poeder
6 etl. olie
5 dl water


Bereiding:


  1. Marineer de kip met, masala, knoflook, zout, korianderpoeder,  laospoeder** en serehpoeder**, laat de smaken minimaal een uur in de koelkast intrekken.
  2. Snijd de zoete aardappel in middelgrote stukken en zet opzij, snipper de ui en zet opzij.
  3. Zet een grote pan op middelhoog vuur en voeg de olie toe.
  4. Bak de uien totdat ze glazig zijn en voeg dan de kip toe.
  5. Braad de kip in ongeveer 15 minuten aan alle kanten goudbruin.
  6. Voeg het water, salambladen, pimentkorrels en madame jeanette*** in zijn geheel toe. (dit is ook met moment dat je de verse laos en sereh zou toevoegen als je geen poedervorm hebt gebruikt)
  7. Laat dit 30-45 min. sudderen(niet hard laten koken!) verwijder daarna de salambladen, pimentkorrels, madame jeanette (verse laos en sereh), deze hebben nu namelijk genoeg smaak afgegeven aan het gerecht.
  8. Voeg nu de zoete aardappel en sperziebonen toe en laat het verder sudderen totdat deze gaar zijn.
  9. Het resultaat is, van het bot glijdende kip, vol met smaak en pit! Serveer met een gekookt ei en zelfgemaakte roti paratha, klik HIER voor het beste recept dat ik heb kunnen vinden! 
** Als je geen gebruik maakt van verse producten tijdens het kookproces
*** Let er goed op dat de madame jeanette tijdens het sudderen niet openbarst, leg deze daarom in het midden van de pan waar niets het kan "pletten".










Eet smakelijk!
Thank you for stopping by, come again! - Liss

Geen opmerkingen:

Een reactie posten